
Tietotekniikassa kehitys jatkui nopeana. Helsingin


Musiikissa 1990-luvun nimiä olivat mm. Jukka Kuoppamäki, Aki Sirkesalo (huomaa softsoul ja opettamisen näkökulma), Trio Töykeät, Apocalyptica heviselloineen, HIM, Rasmus, Nylon Beat sekä 1991 perustettu Keinu Kanssani.
Hämeenlinnalaisen kirjailijan Olli Jalosen romaani Isäksi ja tyttäreksi voitti Finlandia-palkinnon 1990. Vuosikymmenen sankariksi nousi vuonna 1995 jääkiekkomaajoukkueemme. Surua aiheutti tanskalainen Steen Christensen, joka surmasi 2 poliisia Helsingissä ja jäi kiinni Hämeenlinnassa. Vuosikymmenen katastrofi oli Estonian uppoaminen 1994.
OPPIMISYMPÄRISTÖ
Opettajakorkeakoulun oppimisympäristöt kokivat mullistavia uudistuksia. Metsola, Ilmarila ja Tapiola saneerattiin 1994-1998. Koko henkilöstö pääsi vaikuttamaan opetustilojen suunnitteluun. Tietotekniikan mahdollisuuksia opetuskäytössä tutkittiin Pedatel -hankkeessa. Audiografiikkaa ja video-opetusta kokeiltiin etäopetuksen sovelluksissa.
Enqvistin Jouni kävi jopa USA:ssa tutustumassa tietotekniikan opetuskäytön mahdollisuuksiin. Vuosikymmenen lopulla verkkojen nopeudet kasvoivat ja World Wide Webin käyttö yleistyi kaikkialla yhteiskunnassa.
Lue lisää Seppo Helakorven artikkelista!
OPISKELIJA
Opiskelijavalinnassa oli paperihaun lisäksi muitakin kriteereitä. Opiskelijat saivat mahdollisuuden vaikuttaa itse opintojensa toteutukseen. Monimuotoinen opiskelu yleistyi, joten opettajankoulutuksen saattoi suorittaa muun työn ohessa. Opiskelijat olivat sosiaalisia ja aktiivisia. Tämä näkyi erityisesti juhlissa, joita opiskelijat järjestivät upseeri- ja aliupseerikerholla. Henkilökunta oli kekkereissä mukana, ja musiikista vastasi oman talon Keinu kanssani -orkesteri. Opiskelijat rakensivat 1995 aikatunnelin, jossa kuvattiin elämää vuosikymmeneittäin menneisyydestä tulevaisuuteen. Alla olevissa videoissa kuvataan 1950-lukua. Huomaa miten tärkeä on "yhteinen sävel"!
OPPIMISKÄSITYS
Konstruktivismi tuli 1990-luvulla vallitsevaksi oppimiskäsitykseksi. Uskottiin siihen, että yksilö itse rakentaa ja räätälöi (konstruoi) aktiivisesti omat tietorakenteensa. Korostettiin metakognitiivisten taitojen merkitystä ja itseohjautuvuutta. Opettajankoulutuksessa konstruktivismi toteutui muutoslaboratorioissa. Työsalit hävisivät, opiskelijat tulivat eri ammattialoilta, opettajankoulutus muuttui teoreettisemmaksi ja opetusharjoittelu tapahtui harjoitteluoppilaitoksissa. AOKK:n opettajat kävivät seuraamassa opiskelijoiden pitämiä tunteja ja loivat tärkeitä verkostoja oppilaitoksiin.
HENKILÖSTÖ JA JOHTAMINEN
1990-luku oli suurimmaksi osaksi Seppo Helakorven rehtoriaikaa. Sepon tavoitteena oli nostaa henkilöstön osaaminen ja oppimisympäristöt korkeakoulutasolle. Tämä näkyi panostuksina tutkimukseen, tiloihin, laitteistoihin ja tietoliikenneyhteyksiin. Henkilöstön yhteistyö toteutui tiimeissä, mutta se ilmeni myös yhteisissä tilaisuuksissa, juhlissa ja liikuntaharrastuksissa.
Lue lisää Seppo Seinän artikkelista!
Lue lisää Keinu Kanssani -orkesterista!
Klikkaa kuva suuremmaksi!
Klikkaa kuva suuremmaksi!
KOULUTUS
Suomalainen koulutusjärjestelmä koki mullistuksen 1990-luvulla. Ammatillinen opettajankoulutus muuttui korkeakouluopetukseksi 1990, ensimmäiset ammattikorkeakoulut aloittivat kokeiluluvilla ja 1996 parhaat niistä vakinaistuivat, mm. HAMK. Tällöin myös opettajakorkeakoulut sulautettiin osaksi ammattikorkeakouluja. Yhteistyö Euroopan maiden välillä tiivistyi myös koulutuyksen allalla.
Lue lisää Seppo Helakorven artikkelista!
Yksilöllisyyttä korostava oppimisnäkemys johti siihen, että opetussuunnitelma oli varsin pirstaleinen. Valinnaisuutta lisättiin, joten opiskelija pääsi suunnittelemaan hyvin henkilökohtaisen oppimisohjelman.
Lue lisää Heikki Hannulan artikkelista!
Laajamittainen projektitoiminta käynnistyi AKVA-projektista vuonna 2000. Aluksi toimittiin villisti ja vapaasti verrattuna nykyiseen projektikäytäntöön.
KANSAINVÄLISYYS
Yhteistyösopimuksia tehtiin useisiin ulkomaisiin sisaroppilaitoksiin. EU-ohjelman puitteissa toteutettiin mittava opettajankoulutuslaitosten yhteistyöhanke opetussuunnitelmien yhdenmukaistamiseksi. Mukana oli kumppaneita mm. Iso-Britanniasta (Kingston Polytechnic), Saksasta (Hampurin yliopisto) ja Itävallasta (Innsbruckin opettajankoulutusakatemia). Hankkeeseen liittyen toteutettiin saksalais-suomalaisen ammattikasvatusseminaari Hämeenlinnassa 1994. Klikkaa kuva suuremmaksi!

JOKERI